OPEN FORUM


This section of the website is open to contributions by scholars and enthusiasts of the history of photography.

This initiative, which is prompted by the same spirit of commitment developed until now, intends to stimulate a deeper, broader and shared knowledge of the history of photography as an alternative reality.

The consent bestowed on this initiative is for the editor of the site a cause for satisfaction, comfort and encouragement. He therefore thanks for their support all those who have responded to his call by expressing their appreciation and by promptly providing their first contributions, or promising to provide them in the future. In particular he feels indebted to: Anna Amonaci, Gianluca Belli, Emanuele Bennici, Maria Francesca Bonetti, Valeria Caruso, Pierangelo Cavanna, Mauro Cozzi, Steven Evans, Roberto Gargiani, Giovanna Giordano, Bruce Delaney Lundberg, Daniel Naegele, Ulrich Pohlmann, Marinetta Picone Petrusa, Adriaan Wessel Reinink, Anna Rosellini, Andrea Sciolari, Michele Smargiassi, Fabio Speranza, Anchise Tempestini, Marco Trinei.

Bruce Lundberg, John Pinto

Closed City


Giovanni Fanelli, Andrea Milanese

Gabriel de Rumine: un‘altra identità e 31 fotografie ritrovate nel Museo Archeologico Nazionale di Napoli

Chantal de Schoulepnikoff

Gabriel de Rumine : deux cousins, un photographe russe et un mécène lausannois



Contributi precedenti:

John F. McGuigan Jr.
Edward Watson (1840–1901) an American Photographer in Rome, 1866–71


Marco Trinei
Vedute di Perugia realizzate da Francesco Fiorani nel catalogo Parker

Giovanni Fanelli, Andrea Sciolari
James Anderson fotografo / quarta edizione riveduta e ampliata Dicembre 2022 

Andrea Sciolari
I lavori di sistemazione del Tevere nelle fotografie dei Fratelli D’Alessandri

Pierangelo Cavanna
Vedere barocco

Daniel Naegele
Waiting for the Site to Show Up


Ulrich Pohlmann
Herbert List und Walter Hege 


Andrea Sciolari
Una inedita fotografia degli esordi di Adriano De Bonis

Mauro Cozzi
Una ricostruzione digitale dell'archivio dei Barsotti fotografi

Roberto Caccialanza
Ernesto Fazioli fotografo a Cremona

Emanuele Bennici
Su alcune antiche stereoscopie di Palermo

Valeria Carullo
The Robert Elwall Photographs Collection at the RIBA British Architectural Library


Emanuele Bennici
"La Sicile au stéréoscope". Una collezione di Alexis Gaudin et frères, Paris


Elena Canavese
"Le Photographiste", la rivista bimestrale di Frédéric Dillaye


Emanuele Bennici
William J. Stillman fotografo in Sicilia


Helena Perez Gallardo
Le prince Girón de Anglona. Un amateur espagnol à l’école romaine de la photographie


Marco Trinei
Perugia e l'Umbria nelle vedute fotografiche di Girolamo Tilli


Emanuele Bennici
Di ritorno dall’Oriente: Jacob August Lorent in Sicilia

Marco Trinei
Due dagherrotipi inediti di Lorenzo Suscipj


Emanuele Bennici
Addenda a Eugène Sevaistre: le fotografie stereoscopiche di Selinunte


Elena Canavese
Le fotografie di Pietro Poppi nella rivista “The Woman’s World” del 1889.  "Costumi e generi campestri" della Vallata del Reno illustrano la Franciacorta

 

Emanuele Bennici, Giovanni Fanelli
Per uno studio dei formati e delle focali nella storia della fotografia dell’Ottocento


José Antonio Torcida Valiente, Giovanni Fanelli
Un important ensemble d’épreuves photographiques rassemblé en Italie par le peintre Dióscoro Puebla (1858-1861)


Giovanna Giordano
Il dagherrotipo di un Gattopardo

Giovanna Giordano
Un calotipo inedito di Amélie Guillot Saguez


Emanuele Bennici
La Fontana Pretoria di Palermo in un calotipo inedito di Luigi Sacchi


Emanuele Bennici
Catalogo della collezione di stereoscopie "La Sicile au stéréoscope" edite dai Gaudin Frères, Parigi, nel 1860
(Versione aggiornata e ampliata maggio 2020)


Andrea Sciolari
La fotografia ai tempi della pandemia. Roma deserta